Sourire

میزی برای کار|کاری برای تخت|تختی برای خواب|خوابی برای جان|جانی برای مرگ|مرگی برای یاد|یادی برای سنگ|این بود زندگی؟؟؟

Sourire

میزی برای کار|کاری برای تخت|تختی برای خواب|خوابی برای جان|جانی برای مرگ|مرگی برای یاد|یادی برای سنگ|این بود زندگی؟؟؟

سلام خوش آمدید
واتس‌اپ به کاربرانش هشدار داد: پذیرش اشتراک‌گذاری داده‌ها با فیسبوک و یا توقف استفاده از واتس‌اپ!

پیام‌رسان متعلق به فیس‌بوک با ۲ میلیارد کاربر سیاست حفظ حریم خصوصی خود  را تغییر می‌دهد.

WhatsApp  پیام‌رسان متعلق به فیس‌بوک که مدعی است سیاست رازداری در خون و DNAاش است(!) به بیش از دو میلیارد کاربر خود هشدار داد: اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی خود را با شبکه‌های اجتماعی -فیسبوک و شرکای تجاری‌اش- بپذیرید و یا اکانت خود را حذف کنید!!

این نیاز از طریق یک هشدار درون برنامه‌ای به کاربران نمایش داده می‌شود تا کاربران را به توافق با تغییرات گسترده در شرایط خدمات WhatsApp راهنمایی کند. کسانی که سیاست حفظ حریم خصوصی اصلاح شده را تا ۸ فوریه قبول نکنند ، دیگر نمی‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

 

WhatsApp_Updated_Terms_of_use_privacy

 

به اشتراک بگذارید و بطور پیوسته به اشتراک بگذارید!

اندکی پس از آنکه فیسبوک ، WhatsApp را در سال ۲۰۱۴ میلادی با قیمتی حدود ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد ، توسعه‌دهندگان آن پیشرفته‌ترین رمزنگاری انتها به انتها (END to END) را در برنامه پیام‌رسانی خود ایجاد کردند. این اقدام به نوعی پیروزی برای طرفداران حریم خصوصی تلقی شد چرا که آنها از پروتکل رمزنگاری منبع باز یا اوپن سورس Signal Protocol استفاده کردند که کد منبع آن توسط تعداد زیادی از کارشناسان امنیتی مورد کنترل و بررسی و تأیید قرار گرفته بود.

 

واتس‌اپ یک بار هم  در سال ۲۰۱۶ به کاربرانش این امکان را داد تا اطلاعاتشان را با فیسبوک به اشتراک گذارند. حالا اما سیاست حفظ حریم خصوصی واتس‌اپ به روز شده و در حال تغییر آن است. برخی از داده‌هایی که واتس‌اپ جمع‌اوری میکند شامل موارد زیر است:

- شماره تلفن‌های کاربر

- شماره تلفن دیگران که در دفترچه مخاطبان ذخیره شده است.

- نام پروفایل

- عکس پروفایل

- وضعیت (Status)  منتشر شده توسط کاربران و نیز آخرین باری که کاربر آنلاین بوده است.

- داده‌های تشخیصی جمع‌آوری شده از اپلیکیشن

 

طبق شرایط جدید فیسبوک حق اشتراک اطلاعات جمع‌آوری شده را با خانواده شرکت‌هایش را برای خود محفوظ میداند!

در بخشی از سیاست حفظ حریم خصوصی جدید آمده است: WhatsApp بعنوان بخشی از خانواده شرکتهای فیسبوک اطلاعات را دریافت کرده و با آنها به اشتراک می‌گذارد. در بخشی دیگر آمده است: ما ممکن است از این اطلاعات استفاده کنیم ، آنها را دریافت کنیم، برای کمک به بهبودها ، پردازش ، شخصی‌سازی و مارکت سرویس‌هایمان و پیشنهاداتشان مورد استفاده قرار دهیم.

به عبارت دیگر مانند زمانی که شخصی از واتس‌اپ در ارتباط با مشاغل دیگری استفاده میکند ممکن است فیسبوک نیز اطلاعات را با افراد خارجی به اشتراک بگذارد.

 

عدم شفافیت

این اقدام یک ماه پس از آن صورت گرفت که اپل از سازندگان برنامه‌های بر بستر iOS از جمله واتس‌اپ جزئیات اطلاعاتی که از کاربران جمع میکنند را درخواست کرد. سخنگوی واتس‌اپ حاضر به صحبت درباره تغییرات و اینکه دقیقا به چه شکل اجرا خواهد شد و یا آیا کاربران قادر به رد کردن این شرایط خواهند بود ، نشد.

سخنگو این حرکت را بخشی از اقداماتی که پیشتر در مورد واتس‌اپ فاش شده بود تا به کسب و کارها اجازه دهد تا چتها را با استفاده از زیرساختهای فیسبوک ذخیره و مدیریت کنند دانست.

خط مشی رازداری واتس‌اپ بیش از ۸۰۰۰ واژه است و با اصطلاحات قانونی پر شده که درک آن برای موافقت نکردن با شرایط واتس‌اپ برای عموم کاربران دشوار است!

 

پیام رسان سیگنال - Signal Private Messenger

راه جایگزین

همانطور که پیشتر در مطلبی امن‌ترین پیام‌رسان دنیا را معرفی کرده بودم ، چنانچه برایتان مهم است که به دیگران اجازه سوء استفاده از اطلاعتتان را ندهید ، می‌توانید از پیام‌رسان سیگنال استفاده کنید. سیگنال پیام‌رسانی است که توسط تیم Open Wisper که پروتکل رمزگذاری سیگنال را ایجاد و آن را در اختیار واتس‌اپ قرار داده بود توسعه داده شده است. این پیام‌رسان از کدهای منبع‌باز استفاده می‌کند که قابل ردیابی و امنیت سنجی توسط کارشناسان این حوزه است. پیام‌رسان سیگنال تقریبا هیچ داده‌ای را که شامل اطلاعات حریم شخصی افراد باشد ذخیره نمیکند .

 

سخن پایانی

به طور کلی این مهم نیست که ما در تعامل با دوستان ، آشنایان و اطرافیانمان از چه شبکه اجتماعی یا پیام‌رسانی استفاده می‌کنیم. مهم این است که به حریم شخصی خود اهمیت دهیم و اجازه سوء استفاده به آنها را ندهیم چرا که غول‌های این صنعت همچون فیسبوک ، گوگل ، توئیتر و دیگر شرکت‌ها از اطلاعات ما بر علیه ما استفاده و به مرور زمان ما را به سمت شرطی شدن و استفاده دائم از اپ‌های خود هدایت می‌کنند تا جایی که اصلا متوجه تغییرات روحی خود و نحوه ارتباط با دیگران در گذر زمان نمی‌شویم. بعبارت بهتر ما انسان‌هایی خواهیم شد که آنها می‌خواهند از ما بسازند! و برای این کار نیاز به ابزاری جز اطلاعاتی که خودمان به رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهیم ندارند! پس مهم نیست که بگوییم خب حالا اگر از WhatsApp استفاده نکردیم از تلگرام استفاده کنیم یا وی چت یا نمونه‌های ایرانی و یا... باید ببینیم کدام محصولات نرم‌افزاری ما را در سیطره اطلاعاتی خود اسیر نمی‌کنند. جنبش نرم‌افزارهای آزاد در دنیا دقیقا به دنبال شفاف‌سازی در این زمینه حق استفاده عموم از نرم‌افزارهای آزاد و بدون سوء استفاده از اطلاعات کاربران است.

نظرات (۲)

من بدون خوندن اجازه رو دادم......بعدا این پیامتون بدستم رسید....حالا باید چکار کنیم؟!!!

من تنها راه ارتباطیم با خانواده م واتس آپ هست...و بستگان و عزیزانم...

پاسخ:
اولا نه فقط بحث واتس‌اپ، که بیشتر اپهای شرکت‌های تجاری با همین روش سوء‌استفاده از اطلاعات کاربرانشون تجارت می‌کنند. برای اینکه خوراک اونها نباشیم میتونیم با اهمیت دادن به اطلاعاتمون، از نرم‌افزارهای آزاد استفاده کنیم.

دوم اینکه چرا نگرانید؟ این همه نرم‌افزار آزاد جایگزین. کافیه باهاشون آشنا بشید. ازشون استفاده کنید و ببینید نظرتونو جلب میکنند یا نه. مهم اینکه نرم‌افزارهای غیر انتفاعی باشن و حریم خصوصی کاربران رو خط قرمز بدونن. ضمن اینکه قبل از واتس‌اپ چی کار میکردیم؟ اسکایپ بود، یاهو مسنجر بود، فیسبوک بود، گرچه همشون هم جزو اونهایی بودن که مثل فیسبوک و واتس‌اپ تجارت می‌کردند با اطلاعات کاربرانشون ولی در هر صورت ارتباط برقرار بود! پس جای نگرانی نداره! فقط جایگزین مناسب میخواد. مگه دور و بری‌های هر کدوم از ما چند نفرن؟ همونها رو بیاریم تو فضای جدید ارتباطمون برقرار میمونه دیگه!!

سوم اینکه من شخصا تصمیم دارم از پیام‌رسان سیگنال استفاده کنم که توی همین پست هم معرفیش کردم. امنیت بالا و بدون دسترسی‌های غیر مجاز، جزو نرم‌ افزارهای آزاد و اوپن سورس از مزایاشه. البته این سلیقه منه. شما هم امتحان کنید شاید خوشتون اومد و بقیه رو به استفاده از اون دعوت کردید. 
لینک دانلودش هم اگر خواستید بفرستم براتون. 

مهم اینه که نگران از دست دادن این چیزها نباشید همه چیز راه داره. 
  • فاصله گلناری
  • آره عجیبه واتس آپ مستقیم اطلاعات رو به فیسبوک میده حالا بدتر از تلگرام شده

    پاسخ:
    بله متأسفانه و از اون بدتر اینکه برخی مدیران رده بالای کشور هم با فیلتر سیگنال و آزاد گذاشتن واتس‌اپ در زمین اونها بازی میکنند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    I am sweet, but honey is you . Flower is me , but fragrance is you . Happy I am but reason is YOU
    -----------------------------
    پرواز کن آنگونه که می‌خواهی ...
    وگرنه پروازت می‌دهند آنگونه که می‌خواهند ...
    ------------------------------
    این شعاری بود که سالها توی وبلاگم نوشته بودم ... از هواداران و اعضای پیشین باشگاه هواداران پرشین‌بلاگ هستم. بعد از چند سال وبلاگ نویسی مداوم به دلایلی کوچ کردم به این وبلاگ جدید ... وبلاگی جدید در محیط و سرویسی جدید ... همچون بهاری که همراه عشق به زندگیم پای گذاشت بهاری جدید را در زندگی مجازیم تجربه خواهم نمود... این بار اما از گذشته ها گذشته‌ام(!) و به حال رسیده‌ام و به فردایی بهتر برای ''ما" می‌اندیشم...
    -----------------------------
    چه تقدیری از این بهتر..؟
    من از عشق تــــــو می‌میرم..!
    -----------------------------
    این وبلاگ در گذشته در سیستم وبلاگ‌دهی میهن‌بلاگ آریوداد نام داشت و در آدرس http://Ariodaad.MihanBlog.Com منتشر میشد که با اعلام تعطیلی سایت میهن‌بلاگ ، با نام و آدرس فعلی در اینجا به راه خود ادامه می‌دهد! بنابراین دیدن نام و آدرس وبلاگ قبلی روی بخش زیادی از تصاویر این وبلاگ امری عادی است!

    دنبال کنندگان ۸ نفر
    این وبلاگ را دنبال کنید
    بایگانی